CADHP2: 2.Semester oppgave

"Du går nå inn i en intensiv prosjektperiode. Målsettingen er at du skal vise evne til å arbeide selvstendig og systematisk med konkrete oppgaver og å utnytte mulighetene med de ressursene som er til rådighet. Du skal vise at du har lært å bruke dak-verktøyene i et profesjonell sammenheng, både ved resultatene du produserer og ved planlegging og ikke minst dine refleksjoner rundt resultater og prosessen."

 Jeg har fått meg praksisplass hos Skanska i Oslo. Her skal jeg jobbe i BIM-avdelingen de neste 4 ukene. Hovedoppgaven er å modellere et 5.etasjes kontorbygg i Revit utifra noen enkle DWG. filer jeg har fått utdelt. Når modelleringen er ferdig skal jeg hente ut mengdeinformasjon som viser areal, volum, antall osv. av gulv, himling, veggmaterialer, dører, vinduer, fundament etc. Jeg skal også lage en presentasjon med renderbilder i 3ds Max, og kanskje en animasjon vis det blir tid til det. Itillegg skal jeg lære litt om krasjtesting og arbeid i Solibri Model Checker.


DAG 1: 

I dag var første dagen på "jobb" hos skanska. Jeg brukte noen timer på å rigge meg til på arbeidsstasjonen(bruker min egen maskin). I 11 tiden fikk jeg være med på et BIM møte der de gikk igjennom 2 3d-modeller som snart skulle presenteres. Det ble gjennomført en grov krasjtest på begge modellene, dvs. at man ser etter feilene og ikke søker etter feil(det tar litt lang tid).

Visuell krasjtest. Ventilasjonsrør.
Programmet het Solibro Model Checker. Modellen besto av ifc. filer av VVS, elektro, Rib(bærende konstruksjoner) og arkitektur modellen. Ved å sette filene sammen kan man se om f.eks et vannrør krasjer med en søyle eller om himlingen ligger for lavt ift. ventilasjonrør.

Etter møte og lunsj fikk jeg tilsendt DWG.filene av bygget til hovedoppgaven. Veldig enkle plantegninger som er samlet i en fil. Jeg fikk sett litt igjennom dette, men vi skal ta en mer detaljert gjennomgang imorgen.

DWG. fil med plan- og sideriss.



 
På slutten av dagen begynte jeg å sette opp en tids- og aktivitetsplan, men den må jeg vente med å fullføre til jeg vet litt mer prosjektet og veien fremover.

DAG 2:

Startet dagen med å fortsette på tids- og aktivitetsplanene. Fikk adgang til prosjektet gjennom noe som heter Projectplace. Der kan alle som er involvert i prosjektet dele filer, sende meldinger og oppdateringer til enkelt personer, grupper eller til alle. Her ligger og de nyeste tegningene og planene. Med utgangspunkt i dette fikk jeg satt opp tidsplanen sånn nogenlunde. Fortsatt noen elementer som er usikre grunnet at prosjektet er i startfasen.

Etter lunsj var jeg i møte der jeg fikk vite litt mer om bygget og dets bruksområdet. Jeg fikk utdelt en presentasjon av bygget og en oversikt over hvilke typer dører, vegger, gulv og himlinger. som skal brukes innvendig. Vi gikk også igjennom tidsplanen jeg hadde satt opp. Det så bra ut, men jeg må regne med at jeg støter på ting som ikke har blitt tatt hensyn til, siden DWG-filen er nokså raskt tegnet.

Etter møte begynte jeg med DWG. filen. Plan-, fasade og snittegninger lå i en og samme fil, så jeg lagde en egen fil til hvert plan i autocad. I revit satt jeg opp Levels(etasjehøyder) utifra målene på snitt tegningen. Tilslutt importerte jeg plantegningene fra autocad til riktig Floor plan(etasje) og nye gridlines over de fra DWG.filen.

Levels
Plantegning av 2-4 etg.

DAG 3:

I dag fikk jeg tilgang til Skanskas objekt bibliotek. Jeg lastet inn en del veggtyper til mtt prosjekt. Måtte inn å kopiere og endre noen veggtyper, men det var ikke store forandringer.

Oppbyggingen på den utvendige veggen vet jeg ikke enda, men tykkelsen skal være 300mm. Jeg har tegnet den med Generic 300mm så endrer jeg oppbyggingen når jeg får vite mer.

Etter det begynte jeg med å tegne utvendige vegger i alle etasjer. Det gikk veldig greit, siden jeg har DWG. filen å gå utifra. DWG. filen er, som sagt, en grov skisse. Så jeg må justere litt på 3D modellen. Har ikke modelleret glassfasadene enda, det kommer nok til å ta litt lengre tid.

Jeg har også kommet godt igang med innvendige vegger. Det er litt utfordrende fordi det er så mange forskjellige veggtyper, så man må holde tunga beint i munnen. Men når jeg er ferdig med 2.etasje kan jeg kopiere hele etasjen til 3. og 4.



Midt på dagen i dag fikk jeg lære mer om hvordan Solibri Model Checker fungerer. Hvordan bevege seg rundt, skjule/vise objekter, importere filer, krasjtest-innstillinger osv. Skal få prøve meg litt mer på egenhånd vis det blir tid.

DAG 4:

I dag har jeg tegnet ferdig innerveggene. Mangler glassfronter på kontorer, men det er ikke helt avklart hvordan de skal se ut så jeg utsetter det litt. Jeg har også laget gulv i alle etasjene samt laget hull i dekkene til Heiser og trapper.

Jeg har begynt med glassfasadene. Litt vanskeligere enn vanlige vegger, men det går i riktig retning.

Tidsmessig ligger jeg nogenlunde likt med planen.

Depot i 2.etsasje.

Snitt.
DAG 5:

Da er første uke allerede gjennomført. I dag har jeg lagt inn himling i de etasjene det skal være. Jeg måtte lage 3 forskjellige typer ettersom det var forskjellige krav til støydemping og hygiene. Etter det startet jeg med dørene. Her laget jeg også forskjellige typer så kravene til lyd, brann og rømning blir tilfredsstilt.
Tidsmessig ligger jeg litt bak planen. Skulle egentlig være ferdig med de innvendige glassveggene i uka her, men vi vet enda ikke hvordan de skal se ut, håper på å begynne på tirsdag med det. Jeg har også skrevet en statusrapport for denne uka og levert den sammen med tidsplanen og en DWF. fil som viser 3D modellen som den er nå.

Himling sett fra Ceilingview

Dører og porter.

DAG 6:

I dag begynte jeg med trapper, ramper og rekkverk. Med tanke på tidligere erfaring med trapper i Revit har jeg satt av god tid til dette. Ting gikk greit og ble nesten ferdig, mangler bare å lage et glassrekkverk i trappene i atriumet. Der etasjehøydene var like brukte jeg "Multistory Top Level" for å kopiere trappene. Vis det var høyden var ulik kopierte jeg trappen til riktig etasje og justerte på høyden. Tok utgangspunkt i en trappe-type som allerede var i Revit og endret på trinndybden.

Etter trappene var satt inn begynte jeg å se på de innvendige glassveggene. Har fått litt mer info om hvordan det skal se ut, så begynner på det i morgen.

Sectionview av trappehus og nedkjøringsramper til parkeringshus.
Innvendig glassvegger. Dørene mangler.

DAG 7:

Fikk begynt på de innvendige glassveggene i dag. Hver vegg skulle ha en skjøt imellom hver celle. Så jeg laget meg en Group som inneholdt glass, dør og sprosser. Noen mål går igjen, ,men måtte inn å justere bredden på feltene og plasseringen på døren iforhold til rommet. Noen kontorer skal ha ekstra lyddemping, der laget jeg et skjørt fra himling og opp til dekket.

Kontorceller.
Glassveggene var det siste jeg måtte gjøre før jeg kunne kopiere 2.plan til 3-4.plan. Det gikk greit, men det har ikke fått sjekket om alt er som det skal enda. Det får jeg gjøre imorgen, samt å begynne på å lage de utvendige vinduene. Skal få hjelp til dette av en ekspert her hos skanska, så lærer nok noe nytt tenker jeg.
      Syns det er litt vrient å følge tidsplanen nå. Mye som ikke er tenkt ut og noe nytt kommer opp, som gjør at jeg må hoppe litt frem og tilbake mellom arbeidsoppgavene.
Alle etasjer.

DAG 8:

I dag har jeg sjekket modellen for evt. feil etter kopiering av etasjer. Det så ut som om det stemte ganske godt. Fikk ikke med med skjørtene i kopieringen, da de ikke var synlige da jeg velgte elementene. Men brukte 3d viewen til å velge de forså å kopiere de oppover. Jeg måtte også attache alle innvendige vegger til dekket over, så de ikke går igjennom til neste etasje.
          Etter det begynte jeg med de utvendige vinduene. Her tok jeg utgangspunkt i et vindu som lå i biblioteket til Skanska og endret det for å få rikitg utseende. Dette var mye vanskeligere enn forventet, og han som skulle hjelpe meg var en del på møter i dag. Så håper jeg for litt hjelp imorgen. Det ser fint ut i family editoren, men når jeg setter de inn i bygget blir sprossene og glasset feil plassert ift. hverandre.

Utgangspunkt
Etter endring.
 Fikk beskjed i dag at jeg måtte eksportere modellen til en IFC. fil, fordi den skal vises på et møte imorgen i Solibri. Og på mandag skal den vises til kunde.
Screenshot fra Solibri Model Viewer.
DAG 9:

I dag fortsatte jeg med endringen av yttervinduet. Jeg bestemte meg for å starte på nytt fordi det var mye rot fra i går. Etter litt tips og hjelp fra en her på kontoret ble det endelig seende bra ut når jeg satt inn vinduet i modellen. Jeg laget 2 forksjellige størrelser og plasserte de iforhold til skissen. Måtte justere noe der vinduet havnet i midten på en skillevegg osv.
        Etter det begynte jeg med taket. Det gikk veldig greit. Oppbyggingen av taket er ikke riktig men tykkelsen er det.
        Så at jeg hadde glemt å lage de utvendige trappene. Her måtte jeg også tilpasse glassfasaden så den følger formen på trappa.
        Jeg har også satt inn søyler. Dimensjoneringen og formen på søylene tok jeg ut fra et skjema som jeg har fått tilsendt. Har et skjema for fundamentet også. Det begynner jeg på i neste uke.
        Tilslutt eksporterte jeg modellen til en IFC. og åpnet den i Solibri for å gå igjennom bygget å se etter feil. Liker bedre å manøvrere meg rundti bygget i Solibri enn i Revit. Ved å bruke Game-funksjonen kan man bevege seg rundt i bygget sånn som man ville gjort i et dataspill. 

Søyler inne i bygget(screenshot fra solibri)
Kjapp render i Revit av utvendig bygg.
DAG 10:

Da går jeg inn i nest siste uke av denne prosjektperioden. Jeg begynte der jeg slapp i forrige uke, med fundamentet. Fundamentet gikk veldig greit å plasserer. Måtte lage meg noen nye typer som matchet dimensjonene på fundament-skjemaet.
Fundment.
Etter at fundamentet var på plass begynte jeg med å lage romplan for etasjene. Hvert rom skulle merkes med navn og areal. Her brukte jeg Room Tag m/show area. Når jeg hadde "målt opp" hvert rom lagde jeg en Room legend som deler inn alle like rom i fargegrupper som gjør det hele mer oversiktlig.

Romplan.
Jeg la merke til at jeg hadde glemt å sette inn vinduer på kontorene som vender ut mot atriumet. Disse skulle være helt like i alle etasjer utenom i 4.etasje der brannkravet var EI30. Jeg tok meg også tid til å fikse på den utvendige fasaden med aluminiumsprofiler og fasadeglass som skjuler innvendige dekkeforkanter og himling. Utseende på fasaden er ikke helt bestemt, så her kunne jeg gjøre litt som jeg ville.
Vinduer mot atrium.


Utvendig fasade
Tilslutt begynte jeg å se på hvordan jeg skal ta ut mengder. Jeg lastet ned prøveversjonen av Solibri Model Checker(ikke viewer som jeg lastet ned tidligere) fordi jeg ble spurt om jeg kunne sammenligne mengde uttakene fra Revit og Solibri. Så da får jeg kjenskap til et nytt program, og det er jo en bonus.
Information Takeoff i Solibri Model Checker.
DAG 11:

I dag fikk jeg tilbakemelding via mail fra en nede på Skanska Eiendomsutvikling, Lars, som hadde sett igjennom IFC. modellen jeg sendte han før helgen.. Det var noen små feil og mangler. Noen av manglene som ble nevnt hadde jeg gjort på fredag og i går, som f.eks søyler, fundament, tak, utvendig fasade. Jeg skulle egentlig i møte med han i dag, men grunnet syke barn måtte han dra hjem. Så vi får, forhåpentligvis. gå igjennom modellen og hvilke typer mengdeuttak som er aktuelle imorgen. Etter jeg hadde rettet opp småfeilene begynte jeg med å lage sheets til romplan, fasadevisninger og en målsatt tegning av 1.etasje.

en av feilene: Skifte ut rekkverk til glass.
Sheet: Fasadeer og snitt
 Selv om jeg ikke er helt sikker på hvilke mengder jeg skal ta ut, begynte jeg likevell å se på det så jeg har et utgangspunkt. Bilde nedenfor viser hvor mye innvendig gips bygget inneholder. Til dette brukte jeg en material takeoff schedule for å hente ut kun gips mengder.


DAG 12:

I dag har jeg jobbet veldig med mye forskjellig og over hverandre. Har bla. vært i møte med Lars hvor vi gikk igjennom modellen sammen og snakket mer om mengde uttak. Mengde skjemaene jeg lagde igår stemte godt overns med det han hadde tenkt seg. Jeg fikk en tilbudsliste hvor prisen er regnet utifra 2d tegninger, min jobb er å ta ut mengder fra 3D modellen og samenligne bla. innvendig gips, gulv, kontorfronter, dører, himling mm.
         Jeg har også laget en gulvplan som viser hvilke rom som skal teppe, linolium, parkett osv. Dette gjorde jeg ved hjelp av AREA, som er veldig lik ROOM-kommandoen. Avsluttet dagen med å lage sheets til det jeg har gjort så langt.
Gulvplan med farehenvisning og areal til hvert enkelt materiale.
Tilbudsliste tatt utifra 2d tegninger. Mine mengde uttak er skrevet med penn under.

DAG 13:

I dag gjorde jeg ferdig mengde uttakene og har laget sheets til alt jeg har gjort i Revit. Jeg ble spurt om jeg kunne sette bygget inn i riktig terreng og fikk til sendt en DWG. fil som viste seg og være veldig dårlig egent til visualisering, så iløpet av morgen dagen håper jeg på å få en bedre modell som ikke er like kantete.  I verstefall får jeg bare lage en midlertidig terrengmodell.

Jeg har såvidt begynt på gjøre klart til innvendige renderbilder i 3ds Max. Har linket Revit filen inn, så når jeg får gjort ferdig terrenget trenger jeg bare å reloade filen. Har fått satt opp en del kameraer, lyssetting og sett litt på materialer. Setter på et bilde til rendring før jeg går hjem.

3ds Max Views. Innvendig glassfasade.

DAG 14:

I dag har jeg kun jobbet halv dag fordi jeg skal ta flyet til stockholm. Renderbildet fra i går var ferdig når jeg kom i dag og resulatet var bra. Har begynt å redigere bilde i photoshop mens jeg rendrer et nytt bilde i 3ds Max. Legger inn planter og siluetter av mennesker. Kjenner meg ikke helt stødig i photoshop, så regner med jeg må titte litt tilbake på leksjonene.

Renderbilde.
DAG 15:

Bilde jeg satt på rendring før helgen hadde stoppet av en eller annen grunn. Så måtte starte det på nytt igjen. Mens bildet rendret fortsatt jeg på redigering av trappebildet i photoshop. Når jeg ble ferdig med det begynte jeg å se på avslutningsrapporten, mens jeg ventet på at bildet skulle rendre seg ferdig.
             Det siste interiørbilde med den innvendige glassfasaden slet jeg litt med. Når jeg bruke Skyportals foran den utvendige glassfasaden ble de helt svarte. Det endte med at jeg brukte skyportals der de ikke er synlige i bildet. Når det rendret gjorde jeg ferdig kontorbilde i Photoshop.
Renderbilde fra 3ds Max
Kontorbilde etter redigering i photoshop.Har brukt burn/dodge verktøyet for å skape litt mer liv til objektene. Bilde, maskinen og personen fant jeg på google og laget TIFF. filer. Jeg brukte transform når jeg plasserte de, så vinklene og proposjonene ble riktige.
             På slutten av dagen fikk jeg terrengmodellen. Ser ut som den aldri skal være helt korrekt. Den var altfor liten, når jeg sjekket målene. Når jeg endret importen til meter istedet for mm dekket den akkurat bygget, så jeg måtte dra den ut og endre litt på formen så vinduer ikke ble dekket til osv. Jeg måtte også dra hele terrengmodellen ned et stykke så den ikke la seg over taket. Men jeg kan ikke bruke så mye mer tid på dette, selv om jeg ikke er helt fornøyd og det er vell ikke helt rikitg gjennomført. Jeg fikk terrenget inn i 3ds Max ved å oppdatere filen som jeg linket inn.

Mål på terrengmodell.

DAG 16:

I dag har jeg for det meste jobbet videre med photoshop og redigert renderbildene fra 3ds Max. Kjenner jeg begynner å få litt mer taket på det nå. Lars var innom og så på arbeidet mitt og ble veldig fornøyd med hvordan det så ut så langt mtp. kameraplassering, rendring og foilager. Han nevnte også at jeg bare skulle la terrengmodellen være som den er.

Glassfasade før PS.
Glassfasade etter PS.
          Midt på dagen hadde jeg et kjapt møte med Rupert. Han sa at han ville veldig gjerne at jeg skulle begynne hos dem, men desverre er det ikke nok jobb fortiden. Han sendte meg en mail med bedrifter og kontaktpersoner som han viste kunne være intressert i å ansette folk innen BIM arbeid. Så nå er det bare å sette seg ned og søke etter semesteroppaven er unnagjort.
             Tidsmessig ligger jeg greit ann. Fortsatt litt finpussing her og der på bildene. Tok lengre tid en forventet. Også må jeg gjøre ferdig rapporten og se over alt før innlevering. Lurer på om jeg må droppe det med å skrive om kræsjtesting av ifc. filer. Men jeg vil veldig gjerne prøve hvordan det funker før jeg er ferdig her.Før jeg gikk hjem tegnet jeg opp en kamera-path rundt bygget. Renderet ut en kjapp preview for å forsikre meg om at animasjonen hadde en fin flyt. Når jeg var fornøyd satt jeg animasjonen til rendring, så får jeg se hvor langt den har kommet til imorgen.

DAG 17:

Animasjons renderingen fra i går har kommet ganske langt, men det tar nok ut dagen her også før den er ferdig. I dag har jeg sett igjennom photoshop bildene og tatt siste finpuss. Jeg har fått skrevet store deler av avslutningsrapporten, men må få noen til å se over den til imorgen før jeg leverer oppgaven. Har begynt på en innleveringsmappe og sjekket alle filer som skal være med i den. Mangler bare max filen, men den må jeg vente med til renderingen er ferdig.
         Skal ikke være noe som skal hindre meg i å levere imorgen. Trenger bare å kontrollsjekke filer, rette på evt. feil i rapporten og lage en presentasjonsvideo med bilder og animasjonen. ZIP. filen skal ikke overstige 200mb, og det ser ut til å gå bra.
Forsiden til rapporten.
DAG 18:

Da har dagen kommet for å levere oppgaven. Jeg har laget en presentasjonsvideo i Movie Maker med bilder og animasjonen som ble ferdig i går kveld. Kjapt og enkelt laget med musikk.

Dagen har ellers gått med på å kontrollere alle filer og lage en ryddig innleveringsmappe. Fant noen småfeil her og der som jeg fikset raskt. Jeg har laget en zip. fil som jeg har åpnet igjen for å sjekke om alt er med og fungerer som det skal. Skanska har selvfølgelig en kopi av oppgaven.
       



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar