CAMm3

DAG 1:

CAMm3 er siste modul innen inventor. Modulen har tatt for seg hvordan:
  •  man lager tegninger/riss av modellene man lager i Inventor
  •  organisere programmet for en bedret arbeidsflyt 
  • rendre ut bilder og animasjoner
Modul oppgaven gikk ut på at jeg skulle endre målene på espressokanna som jeg har laget i CAMm1 og CAMm2. De nye målene sto i oppgaven. Endringer kan gjøres nokså kjapt og greit i Inventor vis man har bygd opp modellen riktig og vet hvor man finner frem til det som skal endres.

Jeg syns de fleste endringene gikk bra. Sleit litt med å riktig diametermål 8-kanten på den øvre beholderen. Den var fordi jeg hadde bygd den fra bunnen og opp i CAMm1 og ikke fra toppen og ned. Men så på tegninga at toppen på den nederste beholderen skulle være lik bunnen på den øverste. Så da løste problemet seg.
          Kom opp en del "feilmeldinger" på de fleste delene etter endring. Men det er bare å lese de, så forstår man hva som er feil. Også bruker jeg Analyze Interference ganske ofte når jeg jobber med assemblyen for å forsikre meg om at delene ikke "krasjer" sammen.
         I dag har jeg altså fått endret alle delene og sjekket at de passer sammen i assemblyen. Også har jeg laget en presentation-fil der jeg har eksplodert espressokanna så alle delene vises samt rendret ut en kort animasjonsfilm som viser hvordan delene settes på plass.

Før endring.
Etter endring.
"Eksplodert"
 

Imorgen skal jeg lage tegninger med riss til alle delene samt en sammenstilling med deleliste. Tegningene skal skrives ut til en DWF-fil. Jeg skal også sette opp et diagram over tiden jeg har brukt i forhold til det lærerne har satt opp til oppgaven, skrive en kort evaluering og tilslutt kontrollere at alt er med før jeg sender inn oppgaven til retting.

DAG 2:

             I dag har det meste av tiden gått med på å lage tegnigner med riss og målsetting av alle partene og en sammestilling med deleliste. Har brukt litt mer tid på dette enn jeg trodde, men sysn selv jeg har tenkt nøye igjennom hvilke mål som er viktige å ha med og fått det til å se oversiktlig ut. Ble noen timer ekstra, så håper de  har lønt seg når jeg får tilbakemelding fra lærerne. Etter det skrev jeg ut tegningene til en DWF fil, fant noen småfeil som jeg fikk retta opp.

Riss og målsetting

Sammenstilling med oversikt over alle deler.

           Tidsbruken gjennom CAM m1-3 skulle dokumenters og sammenlignes med tidsplanen vi fikk fra skolen. Jeg ordnet et stolpediagram som viste min tidsbruk og ift. skolens tidsplan. Vi skal senere sette opp tidsplan for innleveringer selv.
Helt tilslutt så jeg over alt av filer og sørget for at alt som skulle leveres var med og pakket det hele inn i en ZIP.fil. Nå er det bare å vente på dommen fra læreren.