tirsdag 20. mars 2012

Modul CAAm1-3: Autodesk Revit Architecture

 CAAm1:

 "Autodesk Revit Architecture for bygningsdesign fungerer på samme måte som arkitekter og konstruktører tenker. Det gir arkitektdesign som er mer nøyaktig og av høyere kvalitet. Autodesk Revit Architecture er spesielt utviklet for bygningsinformasjonsmodellering (BIM) og lar deg utforske og analysere konsepter og bevare din visjon gjennom hele prosjektet, fra design til dokumentasjon og konstruksjon. Skap innholdsrike modeller og bruk dem som grunnlag ved beslutninger om bærekraftig design, oppføringsplanlegging og fabrikasjon. Oppdateringer skjer automatisk, slik at designet og dokumentasjonen blir koordinert og mer pålitelig.

Det er 3 moduler jeg skal igjennom med Revit og arkitektur tegninger. I denne første modulen har leksjonen har vi lært det mest grunnleggende om:
  • Brukergrensesnitt
  • Forberedelser(grid lines, levels)
  • Vegger
  • Dører
  • Vinduer
  • Fundment, gulv, tak
  • Curtain walls(glassfasader)
  • Endringer og oppbygging av objekter


Innlevering:

Oppgaven gikk ut på å tegne et hus med vegger, fundament, dører, vinduer, gulv og tak utifra vedlagte plan- og fasadetegninger. Tegningene var tegnet forhånd og nokså utydelige. Det man kan gjøre er å legge tegningen inn i Revit, skalere den riktig og tegne over. Dette hadde jeg allerde gjort i AutoCAD i en tidligere moduloppgave(CADm6), så jeg hentet mål fra den tegningen.
        Jeg skal jobbe videre med huset i de to neste moduloppgavene og fikk også i oppgave å lage en tidsplan for hele prosjektet. Jeg noterer ned timene jeg bruker på hver enkelt del så jeg kan samenligne burkt- og estimert tid i helt til slutt.

Ut- og innvedige vegger 1. etasje

Husets fundament

2 etasjer med vinduer og dører

Workspace med 4 viewporter. 3dview, plantegning til 1- og 2.etasje, fasade.


Tidsplan



 CAAm2: 

"Her bygger du videre på forrige modul: Lærer hvordan bevege seg i bygget, lage trapper og rekkverk, modellerer og endrer familier og lager landskap og omgivelse."


Innlevering:

Oppgaven gikk ut på å jobbe videre med huset fra forrige modul og sette opp fire elevation views (nord,sør,høst,vest), en section view(snitt), to 3D views, rekkverk på verandaene, lage en trapp med rekkverk fra 1 til 2 etasje, tegne en site(situasjonskart) og lage noen kjappe konseptbygg.

Trapp og rekkverk.

Views


Jeg fikk tildelt en bildefil av et kart som jeg skulle bruke som referanse når jeg tegnet inn kotelinjene til siten.

Konseptbygg.
Renderbilde av huset fra sørøst.

CAAm3:

Denne modulen har tatt for seg:
  • Lage animasjon i Revit
  •  Rendringsmulighetene for bilder og animasjon i Revit
  • Lage views for detaljer 
  • Tegne inn detaljer
  • Tagge(merke) objekter
  • Vise rominndeling i plantegning
  • Lage tabeller til dører, vinduer etc.
  • Målsette tegninger og forksjellige stiler innen det
  • Lage sheets og tittelfelt
  • Exporterer/Importere filer fra Revit/Autocad/Inventor/3dsmax
  • Fordypning i BIM
Innlevering:

Lag følgende sheets:
  • Én Sheet for hver etasje med romplan og tags
  • Én Sheet for hver etasje med målsetting.
  • Én Sheet med fasader (nor, sør, øst, vest).
  • Én Sheet med snitt gjennom begge etasjene.
  • Én Sheet med Section og Detail View av følgende elementer: Vindu, dør, trapp og tak.
  • Én Sheet med tabeller for dører og vinduer.
  • To Sheets som viser 3D modellen av huset.
  • To Sheets med renderbilder av huset utvendig.
Itillegg skulle jeg endre på etasjehøydene, vinkelen på taket og bredden på bygget for å teste om modellen min var godt bygd opp. Det var svært lite å rette på etter endringene, så jeg er fornøyd.

Rominndeling

Målsatt 1.etg

Snitt og detalj view av trapp fra 1.-2.etg

Tak-, vindu- og dør detalj.

Dør- og vindustabell

Fasadeviews

Renderbilde



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar